Vad har influencers för ansvar egentligen? Den 5:e juni 2022 publicerade Dagens Nyheter en rakt igenom briljant text av Greta Thurfjell på temat med rubriken “Vi är generationen som sålde våra själar till företagen”
En del av mitt yrke är influencer
Thurfjell skriver “Jag önskar bara att yrket inte fanns, eller att de som ändå prompt ska ha yrket tog mer ansvar, både för sig själva och för sina följare. Även om det ansvaret i praktiken skulle omöjliggöra själva arbetet. /…/ Det är ansvarslöst att göra reklam för ännu ett nystartat gigföretag med urusla arbetsvillkor, ännu ett klädmärke som förlagt sin produktion till Sydostasien Det är ansvarslöst att vara chef för ett sådant företag också. Men att influerare skulle vara maktlösa är ett självbedrägeri som saknar motstycke, tvärtom ingår makt ju i själva arbetsbeskrivningen – per definition är en influerare en som influerar andra till att konsumera”
Och det här är något jag funderar mycket på. För en del av mitt jobb är det yrke Thurfjell önskar inte fanns: influerare. Jag gör reklamsamarbeten och jag verkar dessutom på en plattform, Instagram, vars spelregler jag anpassar mig efter.
Makten, ansvaret och min roll
Jag tänker mycket på makten, ansvaret och insikten om att det en som influencer gör, alltid bör multipliceras med antalet följare. En influencers flygresa eller köksrenovering är inte en – utan mångfalt fler. För, med Greta Thurfjells ord, ”det vi ser i sociala medier leder till en normalisering både i samhället och i våra inre liv”.
Ja, vad har influencers för ansvar? Och vad har följarna för ansvar? Kan en, och får en?, kritisera influerare och deras val? Eller är det bara att tugga i sig?
Kan jag som influencer ens ”ha kakan och äta den utan att själen någonstans på vägen kommer bort”?
Jag inbillar mig att det går. Så kanske borde vi också prata lite mer om det? Det finns en anledning till att mitt jobb består av betydligt fler ben än bara reklamsamarbeten. Ja, föreläsningar, böcker och konsultuppdrag med mera ger mig förhoppningsvis frihet att tacka nej till alla reklamsamarbeten som inte känns 100 % rätt.
Visserligen kostar varje nej en del. Samtidigt är influencers enda valuta faktiskt bara deras trovärdighet…
Denna text publicerades ursprungligen på Instagram den 7 juni 2022
Tillbaka till Krönikor