Övriga tjänster

Konsultuppdrag

Är du på jakt efter en konsult i hållbart mode för kortare uppdrag och punktinsatser? Då kan jag vara rätt person. Jag har erfarenhet av det mesta inom mode och hållbarhet, och är alltid peppad och nyfiken på nya saker. Så om du har ett uppdrag där du tror att jag kan passa, tveka inte!

Ett av mina senaste uppdrag var exempelvis att ta fram hållbarhetskriterier för reklamsamarbeten med modeföretag på uppdrag av Therése Lindgren, en Sveriges absolut största influencers.

Johanna Leymann konsult i hållbart mode
Foto: Linnéa Jonasson Bernholm

Reklamsamarbeten

Mitt instagramkonto @johannaleymann.se har över 18 500 följare och de som följer mig gör det för att få ökad kunskap om textil- och modeindustrin samt tips och inspiration för en hållbar garderob. Med utgångspunkt i det gör jag ett 1-2 noggrant utvalda reklamsamarbeten per månad.

För mig är min trovärdighet som en stark röst inom hållbart mode det som är absolut viktigast för mig, och därför görs varje samarbete med omsorg och omtanke för mina följare i åtanke. Vilket gör att de samarbeten jag gör alltid har hög relevans för mina följare, och får därmed generellt också högt engagemang.

Bland tidigare och återkommande samarbetspartners finns bland annat: Fair Action, Röda Korset, Erikshjälpen, Myrorna, Minikit.se, Nimble Patch, Årstiderna, Imse, Avfall Sverige, Tise och Sysav.

Pris för 1 inlägg + 3 stories på Instagram från 10 000 kr plus moms. (Ideell sektor med starkt begränsad budget? Kontakta mig)

Jag samarbetar med:

  • Organisationer, myndigheter och liknande där syftet är att öka kännedom, påverka och opinionsbilda inom hållbarhet – främst inom nischen textil och mode.
  • Företag vars affärsmodell utgår från att minimera mängden nyproduktion och förlänga livslängden på det som redan existerar. Exempelvis genom second hand, delning/uthyrning, reparation och remake/upcycle .
  • Företag vars affärsmodell inte utgår från fysiska produkter utan tjänster eller andra lösningar där klimatnytta och ökad hållbarhet är grunden.
  • Företag som tycker det är självklart att följa marknadsföringslagen.

Jag samarbetar inte med:

  • Företag som enbart uppmanar till konsumtion av nyproducerade, fysiska produkter. Oavsett grad av hållbarhet. Anledningen till detta beslut är att jag anser att nyköpsnormen är så oerhört stark i vårt samhälle att min roll som influencer måste utgå från att främst bryta den. Undantag görs dock för produkter som är svåra att dela eller köpa begagnade, exempelvis underkläder.

Jag använder inte adlinks/reklamlänkar överhuvudtaget.

Johanna Leymann

Jag är föreläsare, författare och oberoende opinionsbildare inom hållbart mode, med över 15 års erfarenhet. Mer om mig